C

HAPTER 3

The Campaign, the News Media and Electoral Environment

OBSERVING THE CAMPAIGN . . .
Commonwealth Observer David

MacGibbon on the fringes of a

rally near Maseru. The Observer

18

Group concluded that the
political parties were able to
organise effectively and
campaign openly

Lesotho General Election, 2002

The Campaign

The election campaign commenced at the close of nominations and continued
until 48 hours before the opening of the poll. Because the Group was only
present for the final stages of the campaign its observations must be limited to
that period.

Permission to hold rallies appears to have been given freely by the police
and the Group heard of no instance of tension with the organisation of rallies.
Each of the major parties held rallies in Maseru on the Sunday preceding
the election. We estimate that over 50,000 people attended the five rallies we

observed, with the rallies of the LCD and BNP attracting the major share of
this total attendance. The rallies of the other parties that we observed, namely
the Lesotho People’s Congress (LPC), Basutoland African Congress (BAC)
and the youthful and female dominated Lesotho Workers Party (LWP), were
smaller than those of the two major parties and differed in format in that they
were more structured. The rallies were good-natured and there was no violence
whatsoever. People were bussed in from the countryside and created an
appearance of massive support. There was a noticeable celebratory mood, with
free food and drink provided. There were many vendors around the rallies, but
at the end of the day they had sold little.

The usual paraphernalia of elections was not significantly in evidence
during the campaign. Party T-shirts were worn, and were on sale, at the rallies.
Although some free leaflets were distributed, manifestos and photographs of
party leaders were sold. BNP election posters, which portrayed General
Lekhanya, were displayed from the light posts along the roads in the capital



RALLYING SUPPORT . . . final
political rallies and processions
before the election. The Observer
Group stated that “the rallies were
good-natured and there was no
violence whatsoever”

city and in some country towns. No other party
used posters so extensively as part of its
campaign.

The Media
(@) The Electronic Media

The Government owns and controls Radio
Lesotho and its television counterpart. Radio
Lesotho provides nationwide coverage. The
private radio stations are Catholic Radio and
Moafrika FM, People’s Choice Radio and Joy
Radio, none of which can provide national
coverage.

The Government has the effective right,
under section 47K of the National Assembly
Election Act 1992, to determine the content of
news. The IEC has the duty to monitor news

broadcasts to ensure news coverage of the
campaigning by all political parties. Some
political parties advised the Group that their activities during the election

period were not the subject of news broadcasts on the publicly owned stations.

We were advised that the private radio stations provided the opportunity for
all parties to make use of their limited facilities and that only the opposition
parties accepted their offer while the LCD apparently did not see the
usefulness of this offer.

Both government and private media provided the opportunity for the IEC
to broadcast voter education programmes.

Radio Lesotho provided opportunity for opposition parties to campaign but
this was limited to one hour each throughout the period of the election
campaign which, in our judgement, was rather inadequate and unfair especially
when the same media carried the ruling party’s activities free of charge on the

Report of the Commonwealth Observer Group 19



20 Lesotho General Election, 2002

ostensible and perhaps legitimate grounds that these were government
activities.

We do not consider that there was a level playing field insofar as opposition
access to the local media was concerned. The limited coverage by the national
television station, which is confined to Lesotho’s capital of Maseru, may not
have made much difference but certainly the governing party used Radio
Lesotho effectively. We were told that all the parties were free to purchase
airtime. With the exception of the apparently well-funded Basuto National
Party (BNP), most of the other parties did not have the financial resources
necessary to conduct an electronic media campaign.

(b) The Print Media

The print media consists of various newspapers in the Sesotho language and
four English-language weekly newspapers — The Post, The Survivor, The Public
Eye and The Mirror were by and large, independent. Judging from the editorial
opinions published during the campaign, they were fair in their comment,
calling on the political parties not to reduce the contest to personalities but to
concentrate on issues. They all covered the rallies of the major parties. One of
these newspapers, The Post (which may have had affiliations with a political
party) appeared strongly to oppose the ruling LCD party and described it as
not having much to offer in terms of solving Lesotho’s myriad of problems.
There were no advertisements by the parties in the print media.

() Conduct of the Media

An election reporting guide was issued by the [EC to members of the media. It
set out ethical standards for journalists in the 2002 elections, dealt with the
conduct of the media on election day, and states that the media “have an
important role to play in exposing electoral malpractice”. It provided a
checklist for journalists covering the election.

(d) Conclusion

The Group, given its inability to assess the coverage provided in the Sesotho
language, does not believe that it is in a position to accurately gauge the
extent to which the media directly influenced the result in this election.

The Electoral Environment

The campaign environment was peaceful and the ambience quite positive.
The co-operation between the parties in the IPA and the work of the [EC
evidently contributed to this environment. We were advised that the
Churches had done much to preach against violence. The Group did not
observe overt enthusiasm on the part of the electorate until the last few days
before the election. A point that emerged consistently from our conversations
was that there was a strong wish amongst people for the aftermath of the
elections to be peaceful, not least for an atmosphere of stability and economic
development. The presence of international observers from the
Commonwealth and other organisations and countries helped assure the
people that they would not be deprived of their rights.



On the whole we believe it is fair to say that the governing party benefited
from the privilege of incumbency and the near monopoly of state electronic
media working for them. What effect this had on the voters is a moot
question.

In the final days of the campaign the BNP took public issue with the IEC
over the availability of the final voter list and the printing, delivery and
distribution of ballot papers. Observer Groups received copies of voluminous
correspondence between the BNP and the IEC on the issue of ballot papers in
which details of alleged irregularities and the IEC’s responses were provided.
We were advised that consultations between the IEC and BNP were
undertaken which allowed polling to take place.

Report of the Commonwealth Observer Group 21



	Chapter 3: The Campaign, the News Media and Electoral Environment
	The Campaign
	The Media
	The Electoral Environment




