
CHAPTER 3 

The Campaign and the News Media 

There were very few reports 
of campaign violence. The 
Observer Group spoke to 
party representatives and 
voters across the country 
and they agreed that it had 
been a peaceful campaign 

The Campaign 
When we arrived in Fiji Islands the campaign was well under way but we were 

still able to attend several rallies. In the major cities banners and A4 size 

candidates' posters were liberally pasted on street furniture, roundabouts, in 

trees and anywhere else they could be attached. The Suva City Council 

complained that it was difficult to apprehend people illegally using council 

property such as lamp-posts for election purposes. There does not appear to 

have been significant destruction and vandalism directed towards opposition 

advertising. Vehicles covered in posters and bedecked with party colours, flags 

and posters were used extensively. 

There were no obvious restrictions on parties holding rallies. However we 

felt that the campaign was subdued. Party representatives and people across 

the country said that compared to two years earlier the campaigning this time 

round was not as vigorous. They thought this was due to lack of money and 

perhaps also because the last campaign was only two years ago. Other people 

said the lack of large gatherings was partly due to fear following the events of 

May 2000. The media commented that some parties were spending a lot more 

money than others. It is not unusual for a government to increase public 

expenditure in the run-up to an election and there was no exception here. 

Voters said that they attended rallies and meetings to hear the candidates' 

views and also to partake of inducements offered. These included free food, the 

opportunity to meet leading sports stars and to listen to some of the leading 

bands in the country. Voters commended agents who, while promoting their 

parties in the villages and cities, provided information not available elsewhere. 

We did see some glossy leaflets but there was not much printed party literature 

distributed, particularly in public places. Manifestos, when they were published 

were issue orientated and highlighted different concerns to what was reported 

in the press. 

Much of the campaigning was done at the immediate village and community 

level with agents providing yaqona6 and talking about their candidate. 

Traditional leaders were consulted for support in the rural areas and for 

permission to campaign in the villages. In some areas they declared their support 

for one party and in others they ordered the parties to share campaign sheds. 

There were very few reports of campaign violence. We spoke to party 

representatives and voters across the country and they agreed that it had been 

a peaceful campaign. The press reported that the police were investigating an 

incident in which a man was alleged to have been beaten up at a Fiji Labour 

Party (FLP) rally. A rather more worrying development was the letter we 

received from the FLP drawing our attention to a leaflet that they 

characterised as intimidatory. This stated that a vote for Labour was a vote for 

bloodshed. We sent a copy of this leaflet to Walter Rigamoto, the Supervisor 

of Elections, and he told us that he had referred the matter to the police. 

The roots of the yaqona plant (piper methysticum), popularly known as kava, are ground and mixed with water to 
make a relaxing drink that is very popular in Fiji Islands. 

16 Fiji Islands General Election, 2001 



The campaign was not heavily regulated - essentially it began whenever the 

parties wished. We noted that there are no regulations covering campaign 

funding and the Supervisor of Elections told us they had not been needed before. 

Issues Covered in the Campaign 

The political parties issued detailed manifestos. Party funded advertisements in 

the print media were the clearest way of getting a summary of their goals. 

According to a local economist fulfilling these pledges would cost upwards of 

F$70 million, which could raise national debt to unsustainable levels. Some of 

the manifesto pledges became issues in the campaign; other campaign issues 

were raised in response to press articles. We noted reports in the press alleging 

that the Methodist Church was backing the Soqosoqo Duavata ni 

Lewenivanua (SDL). It was noticeable that there was no significant mention 

of gender issues during the campaign. 

Race: It was not possible to ignore the issue of race given the history of Fiji 

Islands. This ugly issue reared its head in the campaign with leaders of two 

major parties accusing each other of being racist but accepting that if either 

party won the minimum number of seats stipulated under the Constitution the 

winner would have to invite them to join the Cabinet. One party leader is 

alleged to have said India was his motherland and this was seized on by his 

opponents as evidence that he did not have the interests of Fiji at heart. The 

refusal of another leader to condemn some racist language used in a document 

was cited as proof that he shared those opinions. Each party with strong 

support among the ethnic Fijian community made repeated claims that it was 

the best party to defend the interests of their race and therefore all ethnic 

Fijians should vote for them. 

Campaign financing: The donation of a large sum of money by a convicted 

Australian fraudster, Peter Foster, to the New Labour Unity Party (NLUP) was 

raised in the campaign. Dr Tupeni Baba, the party leader, admitted that his 

party had received the money but declined to elaborate on how large the 

donation was. He said it would not affect his party's policies. 

Documents purporting to show that the FLP had deposited US$195,000 in 

an external bank account were circulated. The FLP leader claimed that these 

documents were fakes and was supported in his assertion by the manager of the 

bank where the money was alleged to be. Mr Chaudhry said that he had given 

the police the names of the people responsible for the incident. Further 

allegations surfaced that FLP had received F$160,000 from overseas donors 

and these were also denied by the party. In order to halt allegations that he 

had misused money collected overseas the FLP leader revealed that he had 

received F$82,394.88 during his overseas trip after his release from Parliament 

following the coup of May 2000. Later in the campaign Mr Chaudhry called 

for all parties to file with the Supervisor of Elections a statement of donations 

received which should be open for public scrutiny. The Supervisor of Elections 

told us that there was no Code of Conduct for candidates and parties but that 

this may be considered for future elections. 

Donations made by political parties: Some parties offered free 

entertainment and yaqona at their rallies as well as food. The press singled out 

one party, NLUP, more than the others for its donations of food and rugby 

It was not possible to ignore 

the issue of race given the 

history of Fiji Islands 

Report of the Commonwealth Observer Group 17 



SPREADING THE WORD . . . 
(above and right) campaign 
posters of various political 
parties. The Observers stated that 
"there were very few reports of 
campaign violence. We spoke to 
party representatives and voters 
across the country and they 
agreed that it had been a 
peaceful campaign" 

balls at rallies. Photographs of the donations of food 

parcels by the party leader with accompanying articles 

appeared in the press. The Supervisor of Elections told us 

that he had written to the Chief of Police to ask if this 

was an offence under section 130(2) of the Electoral Act. 

One FLP candidate promised six-month work visas to 

poor farmers who wanted to work in New Zealand. 

According to him the first 40 farmers would leave Fiji 

before mid-September and they would be able to return 

with savings of F$15,000 at the end of six months. Under 

the proposed scheme 100 farmers would go to New 

Zealand every six months. 

The conversion of an interest free loan to the Fijian 

Affairs Ministry worth F$20 million into a grant by the Interim Government 

was alleged to be an attempt by the SDL to influence ethnic Fijian voters. 

Ownership of land: The issue of land was frequently brought up in the 

campaign. The ownership of land, the renewal of leases and the payments 

being made to previous owners by the government were the main concerns 

over land. More than 80 per cent of land in Fiji is owned by ethnic Fijians. 

Some of this is under the control of Indo-Fijians who have 30-year leases, 

many of which have expired or are close to expiry. 

The preamble to the Constitution quotes the Deed of Cession of 1874 

under which the High Chiefs of Fiji ceded their country to Great Britain. The 

proposal to have this Deed recognised by an Act of Parliament under which 

compensation could be claimed by Fijians for their land and other resources 

lost through the actions of the state and that of the colonial government was a 

campaign theme. 

One party, NLUP, proposed to pay each landowner F$33,400 if they 

renewed tenants' leases on their land. Another party, the Party of National 

Unity (PANU), promised landowners who took over their land upon the 

expiry of leases a payment of cash and assistance worth F$20,000. The same 

party said it would pay F$28,000 to the evicted farmers for resettlement and it 

wanted land sold under duress or through ignorance during the colonial period 

to be returned to ethnic Fijians. The Girmit Heritage Party wanted the new 

government to give each displaced farmer up to F$60,000. 

18 Fiji Islands General Election, 2001 



The proposed payment by the Caretaker Government to the Fijian 

community that owned part of the land on which Nadi Airport was built was 

covered in the press. Shortly before the election the press disclosed that the 

amount to be paid was F$1.1 million for the 434 acres. The Government, 

under a compulsory purchase order in 1944 for £7,985, had bought the land for 

the public purpose of establishing an aerodrome. Part of it was not being used 

for that purpose and was returned to the community in 1999 and this payment 

was supposed to be for goodwill for government use of this land between 1979 

and 1999. According to a senior government spokesman, because the land was 

not being used for the original purpose for which it was acquired the validity of 

the previous landowners' claims had been considered. There are duty free 

shops and other commercial enterprises on the land. The press alleged that 

this was a vote-buying exercise. The Caretaker Government said it was a long-

standing grievance that had not been resolved previously and the community 

that owned the land stated that their compensation claim had been considered 

and partly approved by the Rabuka government and then endorsed by the 

Chaudhry government. The execution of the payment was delayed by further 

legal wrangles and a court decision was not expected to be effected before 

November 2001. 

Constitutional changes: The SDL said it wanted to change the 

Constitution to increase the number of communal seats reserved for ethnic 

Fijians and to repeal the Agricultural Landlord Tenants Act (ALTA), which 

governs the terms for the use of land. 

A proposal to reconstitute the Senate so that its membership was the Great 

Council of Chiefs was made by several political parties. 

Misuse of government funds and property: Several parties and newspapers 

highlighted what they termed to be the misuse of F$9 million from the 

Ministry of Agriculture's Agricultural Assistance Scheme. Examples of alleged 

abuses included the donation of outboard motors, farming implements, 

generators and fishing implements purchased under the scheme and given to 

voters. Some parties alleged that the merchants supplying these goods were 

funding the SDL campaign. The Caretaker Government set up a committee to 

inquire into how the funds were spent. The results of this were not available at 

the time of writing this Report. 

The press reported that some candidates were using vehicles owned by the 

state, through the Fijian Affairs Ministry. In their defence the candidates said that 

in their capacity as traditional Chiefs they were entitled to use these vehicles. 

The ruling on the application of Value Added Tax (VAT): According to 

the Caretaker Government, Value Added Tax was reintroduced on tinned fish, 

flour, powdered milk, edible oil, rice and tea in 2000 to make up for revenue 

decreases elsewhere. Two days before voting started, a High Court judge ruled 

that the Caretaker Government had no authority to reintroduce VAT on these 

items after the deposed FLP-led government had removed it. The FLP 

welcomed this decision while the Caretaker Prime Minister said that the 

decision was politically motivated. The Chief Justice was reported as saying 

that the delivery of the judgment was badly timed. 

Report of the Commonwealth Observer Group 19 



The News Media 
There is a vibrant media sector in Fiji Islands with radio and television 

stations as well as daily newspapers and a small number of news based websites. 

Radio, the main means of information dissemination, reaches the whole 

country. The print media is largely restricted to the larger urban areas due to 

logistical challenges and commercial considerations. Television has a greater 

reach than the print media. Some of the popular election news websites 

receive up to 10,000 visitors daily and are an important news source for people 

with an interest in Fiji Islands who are outside the country. There is no 

censorship over what the media can report. However the media tries to respect 

the cultural sensitivities of the country's communities. 

Overview of the Media - Radio 

There are two radio broadcasters - the state-owned Fiji Broadcasting 

Corporation (FBC), which operates five stations, and the privately owned 

Communications Fiji Limited, which operates three stations. Both broadcasters 

have separate stations that broadcast only in one language: English, Fijian or 

Hindi. The privately owned stations reach only the main towns and cities in 

Viti Levu and Vanua Levu. 

The Fiji Broadcasting Corporation commenced operations in 1954 and has 

been operating as a corporation for four years. Its shareholding is equally split 

between the Ministry of Public Enterprise and the Ministry of Finance but the 

Ministry of Information is responsible for its line management. The 

Corporation is governed by the Broadcasting Act (1954) and, since 

corporatisation, by the Companies Act and the Public Enterprise Act. There 

are some contradictory provisions in these Acts such as the need for disclosure 

as a broadcaster and the privacy of information as a corporate company. The 

policy for the FBC is set by a seven-person board of directors appointed by the 

Minister of Public Enterprise. The Chief Executive Officer of the FBC is an ex 

officio board member. 

The Corporation's stations cover the whole country. Radio Fiji One and 

Radio Fiji Two are operated as public service broadcasters and are funded by a 

grant from government while Bula 102 FM, Bula 100 FM and Bula 98 FM are 

run as commercial stations with their costs being met by advertising revenue. 

The stations broadcast in the following languages: Radio Fiji One - Fijian; 

Radio Fiji Two - Hindi; Bula 102 FM - Fijian; Bula 100 FM - English; Bula 98 

FM - Hindi. 

Communications Fiji Limited is a publicly owned company whose 

shareholders include businessmen, an insurance company and Fijian 

Holdings. It broadcasts in English on FM96, in Hindi on the Navtarang 

station and in Fijian on Viti FM. All the stations carry music based 

programmes and hourly news. 

Overview of the Media - Television 

The publicly owned Fiji Television commenced operations in 1994 and has a 

monopoly in this medium. The majority shareholder with 51 per cent is 

Yasana Holdings, which is owned by the 14 provinces or tikinas, with the 

balance being held by the public. The Board of Directors determines 

20 Fiji Islands General Election, 2001 

There is a vibrant media 

sector in Fiji Islands with 

radio and television stations 

as well as daily newspapers 

and a small number of 

news based websites 



operating policy and it is run as a regular business without any interference 

from the shareholders. 

Overview of the Media - Print 

• The Fiji Times: This daily newspaper is part of the News International group. 

The Fiji Times is an English language newspaper while its sister papers Shanti 

Dut, published in Hindi, and Nai Lalakai, published in Fijian, are weekly. 

• The Fiji Sun: This daily is owned by two businessmen with extensive 

interests and Fijian Holdings. Fijian Holdings was established in 1984 and 

now has a majority shareholding of 76 per cent owned by 654 individuals 

with the balance being held by groups. These consist of the 14 provincial 

councils, village councils and family companies. The estimated value of 

Fijian Holdings is F$200 million. 

• The Daily Post: This daily is owned by Fijian Holdings and the government. 

The Role of the Media in the Campaign 

Regulations covering the media: The Media Council meets once a month and 

regulates the press in Fiji Islands. There is also an adjudication panel, whose 

members are not on the Media Council. This meets when required to judge 

complaints against the media. The media adhered to a self-imposed code that 

they would not feature interviews with party representatives from the day 

before voting until the voting was over. 

Overview: The media played a considerable role in covering the electoral 

process. It is not possible to single out any particular broadcasting station or 

newspaper for more commendation than the others. The newspapers gave 

background analyses on the run-up to the current political situation and their 

editorials constantly urged all the participants in the electoral process to move 

beyond ethnic divisions. During the voting and counting the media always 

sought interviews with us and were constantly present at the poll and the 

count to break the news. 

There is no Code of Conduct for election coverage by the media, but they 

played an extensive and commendable role in educating the public about the 

electoral process. Our overall perception is that the media had been reasonably 

balanced in the coverage of the election and the issues that surrounded it. 

Sometimes they bought into the arguments between various candidates. But 

this does not, in our opinion, appear to have been prejudicial to any particular 

candidate or party. 

The media made an effort to keep race out of their campaign coverage but 

they told us that it was a major issue in election meetings or rallies. According 

to them it could take at least a generation to heal the wounds caused by the 

1987 coups. 

Some voters (primarily though not necessarily Indo-Fijians) felt that media 

coverage had been biased against Mr Chaudhry, the leader of the FLP. This was 

attributed to an alleged fear of another Indo-Fijian led government and also 

perceived bias against the Western Division, particularly by the main 

newspapers which are printed in the Eastern Division, in Suva. We did not 

personally see this and the newspapers say this is a long-standing perception 

that is exploited as a campaign tool by some politicians. 

Report of the Commonwealth Observer Group 21 

The media played a 

considerable role in covering 

the electoral process 



It was noticeable that 

certain parties had better 

access to funding and were 

utilising the media to get 

their message across through 

paid advertising 

It was noticeable that certain parties had better access to funding and were 

utilising the media to get their message across through paid advertising. This 

potentially distorted the playing field but the overall impact of this on the 

election is difficult to measure. Certain individuals and candidates used the 

media to pursue personal issues with other candidates. 

Radio: The Fiji Broadcasting Corporation has an advertising and editorial 

policy that covers political and party election broadcasts. The policy, drawn up 

in August 1998, was also used to govern broadcasts for the 1999 election. The 

policy states that broadcasts must fulfil four fundamentals, namely "fairness, 

independence, reliability and sensitivity". The policy also states that FBC is 

"empowered to determine for itself to what extent and in what manner political 

matters will be broadcast. The Company will not allow external forces to 

influence political and election broadcasts." According to the FBC, during this 

election it did not receive any complaints from the parties about its programmes. 

Once the election was declared the Fiji Broadcasting Corporation wrote to 

the political parties inviting them to participate in a series of special election 

programming. All political parties participated in these programmes, which 

were broadcast mainly on Radio Fiji One and Radio Fiji Two. The main 

programmes were Meet the People, where candidates were interviewed by a 

studio audience from their constituency; Talking Point, where the presenter 

questioned the candidates about their party manifestos; One on One, where 

controversial politicians were questioned on their views; Talk Back, where 

party leaders participated in live phone-ins; and Candidate Profiles. With the 

exception of Talking Point similar programmes were broadcast during the 1999 

election. In addition there were hourly bulletins on all five stations and these 

featured news about the electoral process. Paid political advertisements were 

broadcast as well as Electoral Commission funded civic education programmes. 

The Fijian and Hindi editions of the programmes on the method of voting 

were repeatedly broadcast on the appropriate language services. 

Television: Fiji Television broadcast advertisements paid for by the political 

parties. Many of these were at prime time. Two days before voting commenced 

the station broadcast Leaders Forum, an unprecedented two-hour live debate 

between leaders of the seven political parties fielding more than 15 candidates 

in the election. 

The comments made by the politicians on the programmes were printed in 

the newspapers the following day. Several parties that contested the election 

were new to the political process and due to the proliferation in parties not all 

of the leaders could be selected. Voters we spoke to said they found this debate 

useful, but they would have preferred to have several such debates. One 

criticism of the programme was that the parties that had a lot of support 

among the Fijian communities in Ba and Tailevu were not featured. 

In addition to this unprecedented live debate Fiji Television offered each 

party three 10-minute slots for airing party promotional material. This proved 

popular with the parties, with only five not taking up the offer. The station's two 

regular current affairs programmes, Close Up, broadcast in English, and Talanoa, 

broadcast in Fijian, had increased election coverage in the run-up to the polls. 

The Print Media: The three main newspaper groups covered the campaign 

and election regularly and thoroughly. Their language was measured and, in 

our opinion, their coverage was balanced. On occasion, however, their reports 

22 Fiji Islands General Election, 2001 



were inaccurate and stories sometimes had unattributed sources and headings 

that had nothing to do with the articles. In addition to their coverage the 

papers also printed political party advertisements, the frequency and size of 

which increased as the start of voting approached. These advertisements 

featured famous sports stars, quotes from famous leaders, criticism of other 

parties' policies, responses to allegations made by opponents and excerpts from 

manifestos. In addition to the advertisements, the press published supplements 

that encouraged women to vote. 

The print media published civic education advertisements, paid for by the 

Electoral Commission. These included full-page application forms for voting 

by postal ballot and how to vote, i.e. above the line and below the line. 

There are no provisions that the newspapers have to declare who paid for 

advertisements. One advertisement printed in a newspaper featured a report 

printed in the Fiji Times more than 20 years ago, about a fatal hit and run 

accident involving the FLP leader. The political affiliation of the person that 

paid for this advertisement was not published along with the advertisement. 

The general advertising policy for the newspapers was to decline 

advertisements that were obviously distasteful and not to publish political 

advertisements once voting commenced. All advertisements were paid for 

before publication, including those by the Electoral Commission to educate 

the population on the voting and counting procedures. The papers tried to 

cover as many rallies by all parties as possible and to avoid personal attacks. 

More than a month before voting started they increased their editorial space 

to cover civic education. Special supplements educating people on the voting 

method, the candidates and their constituencies and the policies of the parties 

were published. Some editorial staff received complaints from all the parties 

about their coverage which, according to them, means that they were 

achieving balanced coverage. None of these were formal written complaints, 

but rather telephone calls. 

Report of the Commonwealth Observer Group 23 


	Chapter 3: The Campaign and the News Media
	The Campaign
	The News Media




