
2 Evolution of the Media’s
Role

Advent of Democracy

The media has reported on social and political events for
 centuries, yet its ‘place at the dining table’ in terms of elections
coverage, especially in developing countries, is a fairly recent
development. Such reporting has expanded in line with demo -
cracy and as gender and race-related barriers have diminished.

In many parts of Asia, Africa, the Caribbean and the Pacific,
colonial rule ended only in the second half of the 20th century.
In Africa, for example, Zimbabwe and Namibia achieved inde-
pendence in 1980 and 1990, respectively, while Eritrea was born
an independent state in 1991. Apartheid in South Africa ended
with the country’s first democratic elections in 1994. 

For some countries in the former ‘Eastern bloc’ of what used
to be communist Europe, democracy – and with it the concept
of elections – arrived with the collapse of their centralised,
socialist, single-party regimes from 1989. Boris Yeltsin was at the
heart of the establishment of the Commonwealth of Indepen -
dent States (CIS), the successor to the Union of Society Social -
ist Republics (USSR), only in December 1991.

Nor did the Americas have much of a head start. In the
United States of America, it was not until 1965 that President
Lyndon Johnson’s signing into law of the Voting Rights Act
ended voting discrimination against African-Americans. Latin
America’s democratic tradition was blighted by military dictator-
ship from the 1960s to the 1980s. Today, Cuba remains the only
Latin American country under an unelected leader, with Raul
Castro having replaced his brother Fidel, who overthrew Fulgencio
Batista in 1959 in what is known as the Cuban revolution.

In his article, ‘Formation of an Interstate System in East
Asia’, Ryuhei Hatsuse notes that the Philippines, South Korea,
Taiwan and Thailand moved to genuine democracy in the late
1980s to the early 1990s. Indonesia achieved democracy in the
late 1990s, but dictatorships still exist in North Korea, Vietnam
and Myanmar.13

Scholar Eduardo Posada-Carbo (1996) argues that demo-

19



cratic transitions in Latin America and Asia fuelled a growing
interest in the study of democratisation and helped to foster
increased optimism about the globalisation of democratic forms
of government. At the centre of such study is the capacity of a
country to regularly renew its contract with the people through
periodic elections, electoral efficacy and the media’s central role
in enhancing democracy.

The ‘Fourth Estate’

Critics of the popular school of pluralist liberal democracy see
the media as fulfilling a vitally important role as guardians of
democracy and defenders of the public interest. This school is
premised upon the notion of the new-found power of ‘the man
of letters’ (i.e. one devoted to scholarly or literary pursuits) and,
by extension, the newspaper reporter. Proponents then argue
that the mass media is ‘the fourth estate’,14 adding to the three
exist ing estates (as they were conceived in 19th century societies):
the Priesthood, the Aristocracy and the Commons. Modern
commentators attribute to the fourth estate a fourth power that
checks and counterbalances the arms of government, namely
the executive, legislature and the judiciary.

The media’s role as a key player in the theatre of elections
has evolved over time. Studies depict the evolution of the media
in Europe, North America and Latin America with this notion
of ‘the fourth estate’ offering a proactive check on the activities
of governments, being increasingly incorporated into inter -
national law, although the practice has fallen somewhat short of
the ideal. 

Generally, an independent media has evolved in tandem
with the more general development of political freedoms.
Despite this evolution, there is a tendency for some sections of
the media to reproduce the dominant (often conservative/bour-
geois) culture and to represent the interests of those who own
them. This tendency is attacked by (usually left-wing/liberal)
critics. Others argue that the media has in reality moved away
from the positive expectations of civil society, to become a
 vehicle of profiteering and propaganda for the politically power-
ful and social elite. Indeed, new studies show that globalisation
and economic liberalisation have contributed to the media’s
having a negative and deteriorating attitude towards society.
Thanks to global competition and the profit motive, the media

Generally, an
independent media 

has evolved in tandem
with the more general

development of
political freedoms.

EYES OF DEMOCRACY

20



has forgotten its social responsibility. These studies suggest that
the media is no longer interested in contributing towards citizen-
ship, providing a public sphere for dialogue and interaction
among citizens. Instead, media institutions are busy transform-
ing citizens into mere spectators, offering them entertainment
instead of education, knowledge and information.

Broadcast Revolution

It should be noted that the concept of the ‘fourth estate’ referred
only to print media, which for centuries – and certainly until 80
years ago – was the only journalistic form. 

Print media had a limited reach, since functional literacy
extended to a small proportion of the population only. The advent
of broadcasting, therefore, was revolutionary in communicating
social and political ideas to mass audiences to the extent that
The Danish Democracy Canon argues that it expanded democracy
exponentially.

Nonetheless, in many instances the very potential of radio
and television was perceived to be a threat by political authori-
ties, many of which were bent on controlling public debate. For
example, the British Broadcasting Corporation (BBC) operated
a ‘14-day rule’ during the 1940s and 1950s, which prohibited
coverage of any issue within two weeks of it being debated in the
UK parliament. The compulsory blackouts of coverage of parties
and candidates on the day before an election, which continue in
countries like France, are also a relic of that period.

Times have changed. Modern elections in Western countries
are dominated by television, a development that can be traced
back to the first historic television debate between United States
presidential candidates in 1960. The American model of tele -
vision-mediated politics was initially resisted in many Western
European countries, especially those with a long tradition of
state-controlled broadcasting. The advent of commercial tele -
vision in the 1980s helped to unshackle broadcasting regimes
and usher in a new era of television politics. 

For all the talk of ‘spin doctors’ and ‘globalisation’, much of
what passes through the media at election times would be readily
recognisable to a previous generation of voters, accustomed to a
style of political campaigning through public meetings. The
American tradition of paid television advertising, drawing upon
the most sophisticated techniques of commercial advertising, is

EVOLUTION OF THE MEDIA’S ROLE

21



an important one, but it is not yet dominant worldwide. Europe’s
more regulated broadcasting still enjoys wide adherence during
elections, more so than at any other time. A broadcaster in a
regulated environment tends to favour lengthy policy messages
and debate over quick sound bites.

Much as television has revolutionised elections reporting in
the Western world, it is still only a growing feature of develop-
ing countries, where access is limited by poverty. People still
grapple with basic facilities such as lack of electricity or water:
owning a television set is the last thing on their minds. For these
people, radio is their main source of election or any other news.

The Internet and Multimedia Communication

Innovation did not rest following the advent of radio and tele-
vision. The next great transformation has taken place with the
development of the Internet, which has radically changed the
way in which elections are reported. It has effectively ended, for
example, the practice of ‘news blackouts’ or ‘reflection periods’,
since it operates largely beyond the reach of regulators. 

More generally, the Internet has changed the way we work,
play and communicate. It has led to a deliberate attempt by
journalists to move from one form of communication – for
example, either through print or broadcast – to multimedia forms.
Ben Goldacre, contributor to UK newspaper The Guardian, tells
of how he has moved from a primarily text medium to broadcast
as well, and how he makes his work available online.15

The Internet is also changing the way presidential candidates
wage campaigns and how voters make their voices heard. 

Critical to this paradigm shift is the rapid growth of social
networking – the Internet connecting people around the globe
– which bears the potential to morph into a powerful tool for
organising movements and setting political agendas. Journalist
Jessica Guynn sees ample signs of this shift in the US presiden-
tial election in 2008:

It is already clear that 2008 will be a watershed year in the evolu-
tion of the Internet, not only because it is now being used by
 massive amounts of online Americans to get political information,
it is also being used extensively by mainstream media profession-
als in their efforts to cover the campaigns. So many of the stories
in print, on TV and on the radio about the campaigns are origi-

EYES OF DEMOCRACY

22



nating online. In addition, 2008 is already shaping up to be the year
where voter-generated content primarily through video will play an
even bigger role in changing the dynamics of the campaign and con -
tinue to erode the candidates’ attempt to control their message.16

Medium of the Future

In our view, the most significant innovation has been that of the
mobile phone. Since their advent, only about 20 years ago,
mobile phones have become easily accessible to rural and urban
communities alike in the developing world, and in their wake
access to telephones has leapfrogged an entire technological
gen era tion. Millions of people without access to a landline now
own a mobile telephone, and text messages have already been
used in political campaigning and in distributing campaign
news. 

EVOLUTION OF THE MEDIA’S ROLE

23



EYES OF DEMOCRACY

24

TESTIMONY

Timothy Selemani – Kingdom of
Swaziland 

Every five years the nation’s people converge in their
55 constituencies (tinkhundla) to cast votes and usher
in a new government through the election of members
of parliament. In Swaziland, electioneering begins at
least a year before, with the process set in motion by
the Chief Electoral Officer.

Elections were held in 2003 and the latest in September
2008, the latter being the first under a new constitution. However, both took place to elect
independent candidates and were criticised by supporters of multi-party democracy, who
prefer that candidates are voted for through political affiliation and not on an individual
basis. Nevertheless, election fever in Swaziland has always had its fair share of interesting
moments, events, joy, disputes and pain, as is the case in other African countries. 

For purposes of this article, I will discuss only the August 2003 elections. 

A year before the poll, prospective candidates for the election had started giving
donations to members of their constituencies, secretly campaigning for the election.
Legal procedure dictates that campaigning should commence only after a pronounce-
ment by the Chief Electoral Officer, and it is illegal, according to the law, to buy votes 
by offering gifts and food to the electorate. However, politicians often find ways to
circumvent the law. In my country, some politicians gave free soccer jerseys to soccer
teams in front of television cameras, other paid school fees for orphaned and vulnerable
children, whilst others just gave blankets, clothing and bread to the elderly. 

It is worth noting is that the elderly (those over 60 years old) form about half the 
voting population. Very few among the youth participate in elections, and some of 
those interviewed said they had better things to do – a serious issue considering that 
the youth, as Commonwealth Secretary-General Kamalesh Sharma often says, are the
ones who will inherit the 21st century. 

About two months before the primary elections, the head of state has to dissolve
parliament. Then the Chief Electoral Officer has to announce the dates for the
nomination of new members, primary elections and secondary elections. No nominations
are carried out at chiefs’ residences (imiphakatsi ), which are estimated to number more
than 500 countrywide.



EVOLUTION OF THE MEDIA’S ROLE

25

A few weeks before the 2003 elections, I went 
to Kontjingila to cover the nominations. A group 
of about 300 people sat under a tree and
suggested names of people that could stand for 
the primary elections. Usually, about ten people 
get nominated for the primary elections, depend-
ing on the number of people that affiliate to the
chief’s residence. The group that showed up at
Kontshingila predominantly comprised women 
and the elderly. Though few in number, those 
that raised their hands to nominate were men. 
The nominees were mostly men, too. The implica-
tion was that women were there to offer support
and to show obedience to the authorities of the
land. The process was long and the scorching 
heat resulted in the meeting loosing members.
Immediately after the nominations, some of the
nominees were congratulated by those still 
present.

One of the nominees was a head teacher who, just before the elections, offered gifts 
to people and even transported them to the chief’s kraal in his car. The only woman
nominee was the wife of the commissioner of Correctional Prisons. Although she
campaigned strongly for the seat, many felt she had spent too many years living in the
cities, far away from her constituency. Amongst the contenders, the head teacher won,
whilst the commissioner’s wife came second.

In the build-up to the primary and secondary elections, I went to Zombodze Emuva,
another constituency in the southern part of Swaziland where campaigning was fierce.
One of the favourites was a head teacher, although there was strong competition from 
a deputy sheriff. The Chief Electoral Officer facilitated the gathering of people in
community halls, where the campaigning took place in the presence of election officers
and the police. The teacher was a good public speaker, who managed to gain support
from people, at times making outrageous promises such as building a hospital and an
airport. The deputy sheriff specialised in giving donations such as blankets and money.
His strategy did not work, however, as he lost the election to the teacher. 

Then on the day of secondary election, I covered elections at Maseyisini, where a former
cabinet minister was competing for a parliamentary seat with a former member of
parliament (MP). There were many incidents of conflict involving the police and some
voters, who had been declared frauds by electoral staff. It turned out the suspect illegal

‘However, politicians
often find ways to
circumvent the law. In
my country, some
politicians gave free
soccer jerseys to soccer
teams in front of
television cameras,
other paid school fees
for orphaned and
vulnerable children,
whilst others just gave
blankets.’



EYES OF DEMOCRACY

26

voters were a group of youth that were friends of the former minister’s stepson. The
former minister won the election, but it was later contested in court after the former MP
said the election was rigged. The High Court of Swaziland ruled in favour of the MP, but
said there should be new elections. The judgment raised serious concerns for some critics
of the former minister, who said as a fraudulent voter, he should not be allowed near the
polls again. In the by-election, the former minister won again, this time with a landslide
victory. 

Several other election results were contested in court, with bitter losers complaining, 
for example, that ballot papers were missing, some voters were illegal and so on. During
the secondary election at Zombodze Emuva, the former head teacher also won, but was
taken to court by his competitors who accused him of having used the name of the
Queen Mother during his campaign. They said he had claimed to be favoured by the
Queen Mother, and that he had brought in South Africans to vote for him. They further
accused him of having cooked food for voters. The former head teacher won the court
battle and was declared a substantive MP, after his opponents failed to produce
evidence for their assertions. 

After all 55 members of parliament had been voted in, they were sworn into parliament,
where they were joined by 10 others appointed by His Majesty King Mswati III. From
there, they elected their own speaker and deputy speaker to the House of Assembly. They
also elected 10 members of the public to take Senate positions. The selection of MPs was
rather unusual, as it comprised, among others, a musician and a journalist.

The Prime Minister was picked from the House of Assembly, as the Electoral Law states.
He was appointed by the head of state. In turn, the prime minister appointed 16 cabinet
ministers from the House of Assembly and the Senate. There was, however, a commotion
in the House of Assembly when the elected speaker, Marwick Khumalo, was rejected by
the national authorities for unstated reasons. A high-powered committee comprising
traditional authorities was established to ensure that Khumalo vacated his seat. He
grudgingly obliged.17



EVOLUTION OF THE MEDIA’S ROLE

27

Commonwealth Observer Group report

Guyana Election, 2006

Note: Ten political parties contested the 2006 national and regional elections. These were:
the People’s Progressive Party/Civic (PPP/C), which had as its presidential candidate Bharrat
Jagdeo; the People’s National Congress Reform-One Guyana (PNCR-1G), which fielded Robert
Corbin as its presidential candidate; the Alliance for Change (AFC), which had Raphael
Trotman; the Justice For All Party (JFAP), which had Chandra Narine Sharma; the Guyana
Action Party/Rise, Organise and Rebuild (GAP/ROAR), which had Paul Hardy as its
presidential candidate; and The United Force (TUF), which fielded Manzoor Nadir. These 
six parties contested the geographic constituencies, which qualified them for the national
elections and thus their entitlement to field a presidential candidate. The other four parties
only contested regional elections.

Media role

… The news media played a significant role in fostering the atmosphere for a peaceful
campaign, notwithstanding some breaches of the media code of conduct. Noticeably reduced
from the airwaves was the diet of wild rumours, inflammatory statements and accusations,
which served only to fuel flames of fear, doubt, tensions and confusion during election
campaigns in the past. 

We shared the concerns expressed by the Commonwealth Observer Group of the 2001
Elections about the damage that could be done to the democratic process through free-
wheeling news and information media and therefore welcomed the establishment of the
Media Monitoring Unit and the Independent Media Refereeing Panel. 

Guyana has one radio station owned and controlled by the government. However, there are a
number of independently owned television stations with less coverage than the government-
run radio and television station.

State media

It was drawn to our attention that National Communications Network (NCN)-TV gave the
incumbent party (PPP/C) an unfair advantage in the elections. Examples included: the
repeated replaying of President Jagdeo’s congratulations to the Guyana team that won the
Stanford 20/20 cricket tournament; the replaying of a documentary-type presentation on the
President’s contacts with world leaders, combined with references to his plans for Guyana’s
future development; and the replay of ‘interviews with presidential candidates’, which
repeated the interview with President Jagdeo. 



EYES OF DEMOCRACY

28

Voter education
The general consensus was that the media could have played a better role in getting voter
education to the public on time. However, due to the short time available between the
announcement of the election date and the elections themselves, there was little time to
inform the electorate of where they would be voting, particularly because there had been 
an increase in polling stations. 

Election advertisements

The inequitable distribution of advertisements was questioned by Stabroek News, which
stated that the elections were a national issue and therefore placements of public notices in
the newspapers should be unbiased as was the case during the elections. Our observation
was that the Guyana Chronicle carried most of the public notices and advertisements to the
exclusion of the Stabroek and Kaieteur newspapers … 

Code of conduct and media monitoring

Guyana’s media organisations signed a code of conduct for the media, which committed
them to provide fair, balanced and accurate information, including voter education, to help
deliver successful elections by enabling voters to make informed decisions at the ballot box.
The code of conduct also outlined the role of the media organisations to provide minimum
equal shares of free airtime/newspaper space in the period after Nomination Day in the 
lead-up to Election Day. The recommended amount would be at least five minutes of airtime
a week for radio and television, and a minimum of 200 words per week for print.

An Independent Media Monitoring and Refereeing Panel (IMMRP), comprising veteran
journalists Lennox Grant of Trinidad and Tobago and Wyvolyn Gager of Jamaica, was
established to monitor the media’s adherence to the code of conduct. This Panel was chosen
by local journalists. 

The code of conduct also outlined the role of the media organisations
to provide minimum equal shares of free airtime/newspaper space in
the period after Nomination Day in the lead-up to Election Day. The
recommended amount would be at least five minutes of airtime a
week for radio and television, and a minimum 
of 200 words per week for print.



EVOLUTION OF THE MEDIA’S ROLE

29

Overview

The Media Monitoring Unit (MMU) set up by GECOM [Guyana Elections Commission]
produced a series of reports on the conduct of the Guyanese media. In a survey conducted
between 25 July and 5 August, during the period after Nomination Day, the MMU concluded
that the state-owned National Communication Network (NCN) Channel 11, which has a major
share of viewership (about 80 per cent of the population), had not achieved the level of
balance envisaged in the Media Code of Conduct. The MMU said it noticed that television
hosts and reporters of Government Information Agency (GINA) presented their opinions
rather than facts in their programmes. NCN’s Voice of Guyana radio network, which broadcast
on AM 560, reflected a similar imbalance in its election coverage. The MMU noted that the
proportion of positive coverage outside of news between the two main parties was 3:1 in
favour of the ruling party. 

Election coverage on other television stations ranged from well balanced to one-sidedness,
with a few in between. GWTV Channel 2 favoured the PNCR-1G, but they gave the PPP/C
ruling party a substantial on-air profile, followed by AFC and TUF. CNS Channel 6, owned by
JFAP leader CN Sharma, gave extensive coverage to his political party with some coverage of
PPP/C and other parties in the lead-up to the elections. But this changed positively closer to
the elections … 

This trend of election coverage by the various television stations continued in the two 
weeks leading up to polling day, though the MMU also reported the use of inflammatory 
and libellous remarks on some of the partisan television stations, which was in breach of the
Media Code of Conduct and journalistic principles of fair, accurate, balanced and responsible
reporting.

Radio

The state-owned National Communications Network (NCN) operates two radio stations –
Voice of Guyana at AM 560 and the music channel Hot FM 98.1. The Presidential Secretariat
expressed its concern over the establishment of an illegal radio transmission on FM 98.3
weeks before the polls. The broadcasts included PNCR-1G political advertisements and
allegedly antisocial exhortations to Guyanese in between its music programmes. The
government tried to identify the location of the illegal transmission, which was believed to 
be in the Linden area. The establishment of this pirate radio station using a frequency close
to NCN’s Hot FM 98.1 was aimed at providing an avenue for a different political voice – 
that of the opposition.



EYES OF DEMOCRACY

30

Print media

The MMU stated that the three English language daily newspapers – the Guyana Chronicle,
Kaieteur News and Stabroek News – provided reasonable coverage of the political parties. It
was noted that the state-owned Guyana Chronicle provided coverage for all six parties. The
Guyana Chronicle was seen to give less negative coverage to PNCR-1G than either Stabroek
News or Kaieteur News, while Kaieteur News gave more positive coverage to AFC than
Stabroek News. Overall Stabroek News gave more than two-thirds of its coverage to PPP/C
compared to the Guyana Chronicle.

Political party advertisements

There was controversy over some political advertisements. One PPP/C advertisement, which
disparaged the PNCR-1G through the use of inflammatory language, was repeatedly aired 
on NCN and several other television channels. It showed scenes of people from a particular
ethnic group attacking buildings during previous periods of unrest in the country. With the
song ‘The Great Pretender’ playing in the background, the voice-over said: ‘Everyone in
Guyana remembers well the role PNC/AFC leaders played out on the streets of the city. Yet
today they want you to believe they’ve changed their ways and can lead Guyana. Can you
believe the promises of the PNC/AFC?’

The advertisement linked the leaders of PNCR-1G, Robert Corbin, and AFC, Raphael Trotman,
to the rioting and looting through the use of images and accusatory words. A more judicious
editorial judgement on the content of political party advertisements in line with the Media
Code of Conduct should have been made by the television stations concerned to be mindful
of the impact of this politically charged and provocative advertisement that could instil fear
and suspicion, exacerbate racial tensions, and even incite unrest and violence.

Two television stations – VCT Channel 28, which was owned by a PNCR-1G candidate, and
WRHM Channel 7 – declined to air the advertisement, citing concerns over its contents. 
The PPP/C accused the two stations of attempting to ‘muzzle the PPP/C’s message to the
Guyanese electorate’ and said it would air the advertisement with increased frequency on
other television stations. The IMMRP said the Media Code of Conduct upheld the right of
media organisations to make judgements in favour of good taste and respect for public safety
and decency. They said the media organisations could refuse material likely to be hateful,
ethnically offensive, or likely to promote public disorder or threaten the security of the state.

There was also a PPP/C complaint about a PNCR-1G television advertisement, involving a
letter purportedly written by an Amerindian child, which triggered a response from the PNCR-
1G leader about his party’s inclusiveness. However, the leader went on to say that he also
had Amerindian blood. This was seen as an appeal to race, which could be offensive to other



EVOLUTION OF THE MEDIA’S ROLE

31

ethnic groups of Guyana. It was therefore a violation of the spirit and intent of the Media
Code of Conduct, the Media Refereeing Panel ruled.

Electronic communications

The political parties did not capitalise on the Internet to spread their message locally and
abroad, particularly to aid their efforts to reach out to the Guyanese diaspora for both
political and financial support. Not all the parties contending the elections had set up a
website. For the parties that did, it was noticed that some of these websites were not
regularly updated. The websites of the PPP/C at www.voteppc.com, PNCR-1G’s
www.guyanapnc.org and AFC’s www.afcguyana.com were most informative on their political
leaders and electoral candidates and their agenda, besides featuring speeches, press releases
and news about their rallies.

The PPP/C website provided comprehensive information on its activities, including the
presidential candidate’s speeches, a photo gallery of the party leader’s activities, press
releases and information on press conferences and videos of the press conferences. The
website also posted the GECOM election results. The PNCR-1G posted information on its
Central Executive Committee members on its website, and also sought new membership
among web visitors. It also had a very accessible email address for correspondence. 

AFC’s website featured its party constitution, election candidates, besides audio-visuals, a
photo gallery of its activities and election posters. The website also listed its political rallies
and opinion polls conducted by the party. It also encouraged membership and donations to
the AFC. The United Force’s website www.tufsite.com provided basic information on the
party, its manifesto (however the hyperlink was broken, which did not allow web visitors to
view the manifesto) and election candidates. The news articles were not up to date. The
GAP-ROAR’s website www.gap-roar.org posted some basic information on its political
candidates and plans. 

A novel feature of the campaign was telephone canvassing. Many cell phone subscribers
reported receiving messages from at least four of the contesting parties. The AFC announced
that part of its strategy was for an army of 500 to 600 supporters in North America to call
up electors and requests their votes.

Opinion polls

Several opinion polls were conducted in the lead-up to polling day. Results varied. For
example, opinion polls conducted by the North American Teachers Association (NACTA)
showed the PPP/C and AFC making gains among the electorate, with the PNCR-1G losing
ground. A poll conducted on 20 August predicted that the PPP/C could garner between 43
per cent and 51 per cent support, but would still be short of an overall majority of



EYES OF DEMOCRACY

32

parliamentary seats. NACTA projected a loss of seats for PPP/C and PNCR-1G at this year’s
elections, with the beneficiaries being the AFC and JFAP. The findings were based on a survey
involving more than a thousand voters. 

An opinion poll conducted by the AFC through Arcop, a Mexico-based pollster, on 16 August
posited encouraging gains in popularity for the AFC, rising in percentage points from 24 per
cent on 8 August to 27 per cent on 16 August. The other political parties were shown to
have dropped in popularity, except for PPP/C which was listed as gaining 6 percentage
points on 16 August from the previous week.



EVOLUTION OF THE MEDIA’S ROLE

33

Commonwealth Observer Group report

Kenya Election, 2007

Note: Kenya’s controversial 2007 election was an electoral battle that pitted a coalition led
by incumbent President Mwai Kibaki against an umbrella opposition group under the banner
the Orange Democratic Movement, led by Raila Odinga.

Media

… During the 2007 elections in Kenya, various media outlets – print, radio and electronic –
generally played a positive role in disseminating information on the electoral process to the
voting population of Kenya …

… Our overall impression was that the majority of the media did an excellent job in informing
the voting public on the political issues relevant to the election. It was difficult to discern any
overt bias, which had been a concern expressed by a number of commentators. 

However, we noted that the public-owned media, Kenya Broadcasting Corporation (KBC),
which is required by law to provide equal and balanced coverage to all political parties
participating in the elections, was biased in favour of the Party for National Unity (PNU), 
as the party in government. This observation was confirmed by media monitoring that was
carried out during the electoral period. This is regrettable. 

The Kenya Broadcasting Corporation Act (the Act) was amended in 1997 to regulate KBC’s
coverage of political activities during elections. The Act provides for equal coverage of
campaign activities for all political parties and their presidential candidates. It was quite 
clear that KBC failed to comply with this legislative requirement. 

The Act also required that KBC, in consultation with the ECK [Electoral Commission of
Kenya], allocate free broadcasting to registered political parties participating in the election,
but this was not done. The Chairman of the ECK publicly complained that KBC had refused
to comply. It appeared there was little effective action the ECK could take. We are of the view
that there is a need to implement better methods of obtaining compliance with these two
legislative requirements during the election campaign. Considerable media coverage was
given to decisions taken by the government right up to the eve of the election. This can give
an unfair advantage to an incumbent government. Elsewhere in this report we suggest a
moratorium on major decision making in the lead up to an election. 

The media, particularly the print media, paid particular attention to the role of the Electoral
Commission of Kenya, and the whole electoral regime. Most aspects of the electoral process
were extensively covered and reported on. There were also some very insightful analyses and



EYES OF DEMOCRACY

34

commentaries authored and published in the major newspapers, namely, The Nation and The
Standard. Furthermore, most television stations ran special election-related programmes to
inform voters about their rights and well as providing a platform for the major candidates to
espouse their programmes and manifestos. 

In the lead up to the elections, the Media Council of Kenya, ECK and media practitioners
developed guidelines aimed at ensuring responsible media coverage, upholding journalistic
professional standards, impartiality and independence. These were often flouted. It is not
clear how they were enforced and how errant media were sanctioned. Observers were told
that the media in Kenya have political leanings that are influenced by ownership, ethnic
considerations, and business interests. We were, however, not able to independently verify
these accusations. The media gave full coverage of incidences of election-related violence,
and in some cases carried articles condemning the violence and calling for peaceful and fair
elections. 

Sectarian ethnic campaigning by some politicians was denounced in media editorials.
However, there were some stories which reported on allegations where it was clear that 
there was no evidence to substantiate the reports. Such stories, which put unjustified doubt
in the voters’ minds, are to be deplored. In some cases, the stories led to outbreaks of
violence. There is a need to impose better discipline on media that undertake such reporting.
Journalists and the media must conduct their duties responsibly by seeking and reporting
facts. They should desist from reporting rumour and inflammatory statements that lack
authenticity. 

There were also instances of anonymous advertisements being published that encouraged
voters to support certain political parties. There appeared to be no restriction on the amount
of money that could be spent on political advertising, furthermore there appeared to be no
consistency with regard to the standards required for election advertising, particularly with
regard to the ability of the media to decline advertising on the grounds of taste and decency.
We recommend that consideration is given to require all advertisements to carry some form of
identification as well as clearer guidelines with regard to disallowing advertising. 




