4 New Communication
Technologies

In the recent past, new media has played an important role in
both controlling and expanding democratic space. This phenom-
enon seems to have had a significant impact on recent elections
in transition democracies such as Kenya. Most new media forms
are emerging from the Internet and mobile (cellular) telephones.

For societies emerging from years of single-party rule, a com-
mon dilemma for the fledgling political opposition has been
how to mobilise supporters given the ruling party’s domination
of the normal channels of communication. Hence, new political
campaigning strategies have emerged in response, including
online chain-mail,” campaigns through mobile phone text messag-
ing and the use of cell phones to mobilise supporters into action.
These methods open up a communication space that is beyond
the reach of the traditional mass media. Given these develop-
ments, it is abundantly clear that traditional campaign regula-
tions need to be updated to cover emerging forms of telecom-
munications.

New Interactive Media

Modern political campaigns in transition democracies tend to
embrace what is happening in developed democracies. With the
advent of cable communication, mobile telephony, satellite tele-
vision and the proliferation of private broadcasting, political
campaigns have intensified to such an extent that a new politi-
cal communication culture is evolving. Yet existing practices
and principles of media behaviour in elections were largely
developed for what is now regarded to be ‘old’ media: news-
papers, radio and television. Some of these have been overtaken
by the emergent new forms of media.

New communication technologies offer numerous positive
opportunities for the electoral process itself. These include voter
registration (and even voting) via the Internet or cell phone.
This is in addition to the role that these technologies could play
as news or campaigning media. In any event, many assumptions
that underpin the regulation of conventional media do not
apply to new media. For example, the World Wide Web (‘the

61



EYES OF DEMOCRACY

Web’) has infinite space to publish material, yet the assumption
behind broadcasting regulation is that the frequency spectrum is
a finite resource that must be shared.

New technologies also help to challenge the dominance of
powerful corporate or governmental voices in the media. It is far
easier for individuals or small groups to set up websites or send
text messages on cell phones than it is to launch newspapers or
television stations. Internet and other new communication tech-
nologies are carried on media (such as telephone lines) owned
by governments or large corporations, but this obstacle can be
circumvented through direct broadcasts or satellite reception.

The main regulatory challenge posed by new media is that,
unlike old media, it can only be regulated in ways that consti-
tute censorship or restrict freedom of expression. Some common
regulatory actions include interception of emails, closure of web-
sites, disabling of text message services, and pressure or legal
action against Internet service providers. This compares to the
judicial measures usually used to regulate ‘old media’.

The diverse reach of new media deserves further mention,
especially its radical challenge to traditional views of media con-
duct during elections. Election reporting blackouts, for example,
have been rendered virtually obsolete by the activities of unreg-
ulated websites. At the same time, the global nature of the
Internet renders its content beyond regulation by national elec-
toral authorities. Attempts by regulators to close down websites
are met by the creation of mirror sites (replicas) beyond the
country’s borders. Analysts caution that this regulatory challenge
could rapidly extend beyond the written word, to Internet radio
and television. Already new variants such as podcasting (the
broadcasting of audio materials over the Internet), Really Simple
Syndication (RSS)* and peer-to-peer networks have taken root.

Because Internet services are still beyond the reach of a
majority of people in developing countries, one might be temp-
ted to ask: why does it matter? Yet where the ‘elite’ work as the
information agency of a village, one Internet connection or one
mobile telephone receiving a text (also known as a SMS or
short message service) can inform the entire community.

Communications Revolution

Researchers and journalists agree that cell phones are the platform
of now and the future. In his paper ‘Mobile Phones, Identity and

62



NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Discursive Intimacy’, technology scholar Raul Pertierra (2005)
asserts that recent trends suggest that cell phones are increas-
ingly taking a major role in this communications revolution.

The interconnectivity of mobile telephony, computers, radio,
television and print media are producing new communication
structures, with often-unpredictable consequences. New media
will bring about important social changes, from personal iden-
tity to political mobilisation, and from virtual spaces or simu-
lated models to lived realities and embodied geographies. It is
hoped that the new media may also assist in the gathering and
dissemination of alternative information sources, creating virtual
public spaces where citizens can debate vital issues and organise
appropriate political action.

Pertierra, citing elections in the Philippines, says the cell
phone was important in co-ordinating the movement of candi-
dates and their supporters, as well as in the government’s keeping
a close watch on the activities of the political opposition.
Pertierra argued that events such as weddings, baptisms, burials
and senior citizens’ meetings always draw large crowds and candi-
dates made sure that they were present, and importantly that the
cell phone played an important role in keeping track of these
activities.”® In the 2007 Sierra Leone presidential elections,
journalists despatched their stories from rural districts to editors
in the capital Freetown via SMS and observer groups, including
one from the Commonwealth Secretariat, convened news con-
ferences by sending text messages to media hotlines or political
reporters.>?

The Internet and Elections

The Internet has been hailed as the next revolution in electoral
communications, just as it is claimed to have revolutionised the
global flow of information. Opinion polls are already conducted
via the Internet, although these are still seriously unreliable. In
a context where the conventional media is highly censored, the
Internet can be an important means for small numbers of people
to receive politically sensitive information, which can then be
more widely circulated. In other words, for most of the globe,
the significance of the Internet is more that it will enable alter-
native ideas to be put into circulation, rather than it serving as
a means of mass communication by parties, candidates or elec-
toral authorities.

63



EYES OF DEMOCRACY

The ‘convergence’ between broadcasting and telecommuni-
cations — telephony has moved towards the use of satellites,
while broadcasting has moved towards the use of fibre-optic
cable — is also likely to lead to a closer linkage between tradi-
tional media and the Internet.

The Internet has become a major campaign tool for political
groups. The United States provides the best example of high-
tech, Internet-based fundraising where, for example, US
President Barack Obama raised millions of dollars via the
medium for his successful campaign.

At the same time, Internet campaigning is gaining currency
among the educated elite and young people in developing coun-
tries, including in Africa. However, the medium is still limited
by poverty and to some extent the reluctance of politicians —
especially those who have been on the stage right from the inde-
pendence era, who are cultured in the principle of ‘strong-man
leadership’ rather than the possibility of spontaneous inter-
action with the electorate. Politicians’ websites tend to carry the
same material as that that is available in other traditional
formats.

One other area of election-related Internet development is
activism by NGOs. In the United States, election activism
includes searchable online databases on financial contributions
to the different candidates’ campaigns or on a candidate’s voting
record. If applied honestly and accurately, these developments
can only enhance democracy. A more problematic develop-
ment, however, is the use of Internet reporting to subvert con-
ventions that have been widely accepted by ‘traditional’ media,
for example, reporting exit polls before voting has ended.

An important characteristic of the Internet is the ease of
access for individuals and small organisations. For instance, the
medium has lowered costs associated with traditional publishing
(although the problem of quality control still exists). Lowered
costs have also led to the emergence of ‘blogging’ (a contraction
of the term ‘web log’). These independent and often intemperate
individual diaries (‘blogs’) have been condemned and praised in
equal measure. Regardless, they are a political phenomenon that
is here to stay.

Other technological developments within the Internet will
also have political ramifications. The Really Simple Syndica-
tion (RSS news feeds) discussed above provide a means of dis-
seminating news stories rapidly and at virtually no cost. Web

64



NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES

video sites such as YouTube and peer-to-peer networks allow the
simple, low-cost transfer of large files (such as audio and video
files) to a wide audience. ‘Podcasting’ is a term coined to
describe the broadcasting of audio materials over the Internet
(and in theory their downloading to personal media players or
for re-broadcast by local or community radio stations).

The Internet can also be an important way of distributing
broadcast signals through streaming. This is a particularly effec-
tive way of making programming available to local or regional
radio stations in large countries. Indonesia recently experi-
mented with this approach, and reported a high potential for
distributing voter education material or direct-access slots.

Mobile Phones and Elections

As earlier mentioned, wireless communication and cell phones
are becoming increasingly widespread. In addition to voice call-
ing, cell phones are a platform for new services such as text mes-
saging, email and basic Internet browsing, all of which are
potentially useful to the election process.

For instance, until recently home computers in Japan were
considered the province of otaku (reclusive, obsessive intellec-
tuals). Cell phones, on the other hand, have long been
extremely popular and the primary interface of most Japanese
users to email and the Internet. Cell phones also have special
relevance for countries with a poor, fixed telephone infrastruc-
ture. Radio is by far the most dominant medium in Africa, and
the recent proliferation of independent radio stations and cellu-
lar infrastructure is already affecting politics. In the run up to
Ghana’s December 2000 elections, radio phone-in shows
pilloried the hand-picked successor of Jerry Rawlings, the out-
going president. The candidate, John Atta Mills, lost the elec-
tion. During the election itself, voters used cell phones and talk
radio to report voting fraud.

Two factors support common arguments that mobile phones
are an important medium for electoral communication. First,
ownership and access to cellular phones far outstrips that of
fixed landlines. This disparity is especially apparent in poorer
countries, but it is now a general phenomenon. Second, cell
phones have potential as a ‘broadcasting’ medium that is incom-
parable to traditional landlines. While landlines could be used
for voice and fax communications, cell phones can send and

65



EYES OF DEMOCRACY

‘.. [Dluring the 2002
elections, reporters
covering them would
monitor proceedings,
including vote
counting results in
different locations,

by calling or sending
short text messages to
each other. This meant
they were able to pass
the same information
on to their respective
media houses ..."

Joyce Mulama
Inter-Press Service (IPS)
news agency

receive text messages, data audio and even video files.

The use of cell phones in political campaigning or broadcast-
ing may not be fully developed, but the potential is obvious and
is growing rapidly. The Philippines offers two well-documented
examples. In 2001, a popular campaign against President Joseph
Estrada was orchestrated by SMS, forcing him to resign. Then,
in the 2004 presidential elections, texting proved to be a popu-
lar campaigning tool for the main candidates.’

It is hard to see how SMS could easily be brought within the
regulatory ambit without resorting to heavy-handed censorship.
Another concern is that text messaging, like email, can easily be
‘spoofed’. This means that messages can be sent from masked or
fake addresses (as with email ‘spam’ or junk mail), making the
regulator’s task even more difficult. Yet characteristics that make
regulation difficult can also be positive: in the Zimbabwe elec-
tions in 2008, SMS was about the only major tool available to
the opposition parties, as the country’s mass media — owned by
the government — offered limited or no coverage of opposition
messages.

What has so far been confined to SMS could rapidly develop
through audio and video files, with the development of ‘third
generation’ (3G) phones capable of exchanging such files easily.
This is where Internet-based techniques like podcasting and
cellular telephony overlap. Political broadcasts could be distrib-
uted by a mixture of media, to be watched or listened to on tele-
phones or personal stereo players. These technologies are poten-
tially available to all players in election campaigns. Parties can
use them to distribute campaign material, the media can use
them to increase audience numbers and electoral managers can
use them to educate voters and increase political participation.
Indeed, President Barack Obama did exactly this during his
2008 election campaign.

Civil society groups and political parties have also experi-
mented with text messaging to prevent elections fraud in the
wake of the botched Kenya (2007) and Zimbabwe (2008) elec-
tions. In Ghana’s December 2008 elections, NGOs under the
umbrella group the Coalition of Domestic Election Observers
(CODEQ) used mobile phones to hinder the potential falsifying

of results. According to the Financial Times:

The system works like this: volunteers with mobile phones monitor
a representative sample of 1,000 out of some 21,000 polling

66



NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES

stations. As voting gets under way, they send text messages con-
taining data on the conduct in their polling station to a toll-free
number. A cheat-sheet lists the codes. For example, a text contain-
ing ‘DI’ means ‘ballot box missing’. Mobile-based schemes have
been used to monitor votes in Indonesia, Montenegro, Egypt and
Sierra Leone in recent years, but the developers say Ghana has the
most sophisticated version yet deployed. CODEQ wvolunteers hope
the SMS-based scheme can be replicated elsewhere to prevent
incumbents leaning on electoral officials to bump up their tallies.>*

67



EYES OF DEMOCRACY

TESTIMONY
Joyce Mulama - Kenya

Kenya held its last elections in December 2007 and
the violence that followed them is well documented.
Severe deficiencies within the electoral process and the
sheer incompetence of the Electoral Commission of
Kenya (ECK) have also been documented in a detailed
manner by a Judicial Review Commission, which was
created as part of a power-sharing agreement between
the main political parties that contested that election
- the Party of National Unity fronted by President
Mwai Kibaki and the Orange Democratic Movement of Raila Odinga, who took the post
of Prime Minister in a political arrangement designed to end further bloodshed.

I will discuss a number of issues relevant to the electoral process in Kenya, focusing
specifically on the pre-disputed results and period of violence period in the country.
Because of the sensitivity of the subject, the importance of upholding high standards
of objectivity in election reporting cannot be overemphasised. Politicians and political
parties, however weak, expect not to be sidelined in terms of coverage. Yet, in the
Kenyan situation, a number of media houses have been known to take visible sides.
While it can be stated that over the years the mainstream media has become stronger
and has demonstrated objective coverage of elections, the tabloid press - or the pink
and yellow pages as they are better known in Kenya - has bent the rules of objective
reporting and taken sides many times, rarely veiling their opinions. The reason
sometimes lies in the fact that politicians own some of the tabloids and use them as
propaganda tools. On a more positive note, however, the larger population pays more
attention to the mainstream media, reading the 'gutter press' mostly for the
entertainment that scandals and occasional heresy provide.

Timely information is of the essence in election coverage, from a moral viewpoint so
that it may calm peoples' often-extreme anxiety, and on the commercial side to get to
the market before the competition. All the mainstream electronic media have recently
acquired equipment to enable them to present live coverage of events. This is already
being applied in campaigns coverage, and boosted viewers during the elections in
December 2007. Such swift information flow, together with an objective electoral
commission, is known to have played a role before in frustrating attempts to falsify
results of elections. In this respect, | have in mind the 2002 elections, when the Electoral
Commission of Kenya chairman, Samuel Kivuitu, told the media, including myself, that
the government was attempting to rig the election. His forthrightness and ensuing

68



NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES

prompt media coverage, in addition to the greater \
vigilance by the opposition his statement gener- 'Politicians and

ated, probably saved the day. Unfortunately, . .

following the 2007 elections, he was quoted as polltlcal parties,

saying he did not know whether President Mwai however weak, expect
Kibaki had won, casting a huge shadow on the not to be sidelined in
process. Mr Kivuitu later clarified that his state- terms of coverage. Yet,

ment had been take.n out of context, and he in the Kenyan situation,
actually meant he did not know whether the b f di
President had won ‘fairly’. But the damage had a humber or media
already been done. houses have been known

With live coverage comes the possibility of libel to take visible sides.

suits, because journalists seldom have much time Joyce Mulama
to edit what will be broadcast. Hence, there is the K
need for extreme caution in this manner of report-
ing, despite the prompt coverage it allows of important events. Nonetheless, the greatest
challenge of providing information quickly comes with the inaccessibility of remote
areas, where even telephone network coverage is absent (unless media houses invest in
costly satellite telephony). Network coverage notwithstanding, mobile phones have
proved effective in ensuring the swift flow of information. During the 2002 elections,
journalists covering them would monitor proceedings, including vote-counting results in
different locations, by calling or sending short text messages to each other. This meant
they were able to pass on the same information to their respective media houses, which
in turn would relay the information to the public.

Kenyan mainstream media now encourages opinion pieces written by outside commen-
tators. The challenge here is to ensure that such contributions, which are often written
by non-journalists, remain objective. Recent suspicions are that some regular commen-
tators are on the payroll of politicians or political parties, and bend their opinions to suit
certain interests. These writers veil their support for specific parties and individuals,
providing politicians with another track to astutely penetrate the media and gain
mileage. Fortunately, the mainstream media is now alert on such attempts, and has
blacklisted some personalities in recent years.

In order to sustain good electoral coverage, the journalist-led Media Council of Kenya
holds workshops aimed at equipping journalists with election-reporting skills. The ECK
also conducts similar seminars for media players, telling them to exercise caution during
electioneering periods. In time it is hoped more objectivity will be exercised and legal
procedures observed, raising the standards of elections reportage in Kenya.

Election coverage requires that the journalist is knowledgeable about the area he or she

69



EYES OF DEMOCRACY

has been assigned to cover. This means that the reporter must engage in research on the
politics of the area, the voting patterns, the number of registered voters etc., in order to
be able to provide the right information and analysis. Covering elections is as complex
and adventurous as it is challenging. Below are some of the underlying hurdles faced by
journalist when covering elections in Kenya:

Denial by politicians of statements attributed to them, especially once they realise
they have made a mistake. They tend to turn on the reporter and accuse him/her of
having a hidden agenda, of ‘misquoting’ or quoting them ‘out of context', regardless
of whether they were caught on tape or not.

Intimidation by politicians alone or by politicians and their supporters. This
obstacle particularly affects regional (upcountry) correspondents, especially when
they are filing stories by phone on location. There have been cases of supporters of
particular candidates besieging reporters filing stories in this manner, to make sure
they (the reporters) do not criticise their favourite candidate. For example, at a
campaign rally just before the 2002 elections, a female parliamentary aspirant was
seriously assaulted by alleged supporters of her competitor. The assailants then
threatened the journalists covering the event (myself included), confiscated our
cameras and recorders, and left us to run for our lives.

Offers to be the ‘'media eye’ of particular candidates, to ensure any negative stories
about those candidates are quashed. Journalists have been offered large sums of
monies to play such roles, and the pressure can be overbearing to the extent that
some (usually reporters on low incomes) give in and start taking sides.

Being caught up in the midst of election violence. Violent youth have in the past
often vented their anger on journalists covering events. This happened on a number
of occasions in the run up to the 2007 elections.

The risk of being violently thrown out of a political rally for reporting on behalf of a
particular media house, especially when the organisers are unhappy with that media
organisation for ‘not supporting' their cause. In other words, some politicians may
expect a journalist to support their agenda (perhaps because they share the same
neighbourhood or ethnicity) to the extent that the journalist is vilified (sometimes
publicly) when he or she refuses and remains objective.

Another challenge is the fatigue often associated with elections coverage. Vote
counting takes place by hand and journalists must witness the process to completion.

Accessing remote areas, where roads are terrible or even non-existent. How many
media houses can hire helicopters to follow politicians flying in the same? Often,
journalists are provided with transport by politicians, but how fair is their reporting
going to be about the person who is responsible for their travel?3>

70



NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Commonwealth Observer Group report
Malawi Election, 2004

Note: There are more than 30 registered political parties in Malawi, although only 15 of
these took part in the elections, with two broad alliances. The ruling United Democratic Front
(UDF) was in alliance with the Alliance for Democracy (AFORD) and the New Congress for
Democracy (NCD). The opposition Mgwirizano Coalition comprised the Republican Party, the
People’s Progressive Movement (PPM), Malawi Forum for Unity and Development (Mafunde),
Malawi Democratic Party (MDP), National Unity Party, Movement for Genuine Democratic
Change (MGODE) and the People’s Transformation Party. Other parties which participated

in the election were the Malawi Congress Party (MCP), National Democratic Alliance (NDA),
Congress for National Unity (CONU), National Solidarity Movement (NSM) and Pamodzi
Freedom Party (PFP).

There were five Presidential candidates: Mr Gwanda Chakuamba Mgwirizano (Coalition),

Mr Justin Malewezi (Independent), Mr Brown Mpinganjira (National Democratic Alliance),
Dr Bingu wa Mutharika (UDF/AFORD/NCD) and Mr John Tembo (Malawi Congress Party).
A total of 1,258 candidates contested the 193 parliamentary seats, including 373 independents.

Media

Ten years into multi-party democracy, the media in Malawi has diversified. The country now
has a small but vigorous privately owned press and a handful of commercial radio stations.
But the state-run Malawi Broadcasting Corporation (MBC) radio station, established in 1964,
dominates the airwaves, as well as public broadcaster Television Malawi (TVM), which was set
up in 1999; and the legacy of the country's first 30 years of one-party rule still shapes the
information sector to an unhealthy degree.

None of the information outlets were without fault, but MBC radio deserves to be singled
out for critical comment. It is the main, if not the sole, source of information for the majority
of voters. This is why its responsibilities are set out in the Parliamentary and Presidential
Elections Act (1993). Part V Section 63 (1) states that: 'Every political party shall have the
right to have the substance of its campaign propaganda reported on radio news broadcasts
of the Malawi Broadcasting Corporation and in any newspapers in circulation in Malawi.' Yet
in the run-up to the 2004 election, MBC radio and TVM failed to meet the statutory terms
and news output almost exclusively reflected the views of the ruling alliance.

Three decades of one-party rule under the first independent government of the Malawi
Congress Party (MCP), which ruled from 1964 to 1994, have been instrumental in the
conduct of the state-run media to date. Since 1994, with the transition of power from the

71



EYES OF DEMOCRACY

MCP to the ruling UDF/AFORD alliance, the media monopoly has given way to allow the
entry of private radio stations and newspapers. But the ruling coalition has continued to use
the state media — MBC radio and TVM - for propaganda and political campaigns.

There have been many changes in all information sectors — newspapers, radio and television
- since the first democratic elections in 1994 (when Commonwealth observers were last
present) and the 1999 elections (which were assessed by a team from the Commonwealth
Secretariat). The emergence of privately owned press and radio after decades of dominance
by state-controlled media is undoubtedly a positive development, and one of the fruits of
democracy.

The emergence of privately owned press and radio after decades
of dominance by state-controlled media is undoubtedly a positive
development, and one of the fruits of democracy.

Radio

MBC radio remains the main source of news for the 70 to 80 per cent of Malawians who live
in rural areas. Many cannot afford to buy a newspaper and, even if they could, newspapers
are rarely available outside urban areas. Low literacy levels are a further barrier.

In terms of the level of coverage, MBC radio remains the most important medium of
communication, followed by private radio stations (most of which are limited to the capital
Lilongwe, Blantyre and Mzuzu), TVM and newspapers, in that order. MBC radio’s transmitter
footprint covers almost the entire country. Wireless ownership is fairly extensive, with almost
every village thought to have at least one set for group listening. Private radio is extending
steadily from the main urban centres, but its reach into the rural areas is dependent on the
growth in advertising revenue, commercial sponsorship of programmes and the willingness
of the government to grant transmitter licences.

The spillover of these new urban transmitters does allow for listening in rural areas within
30 kilometres or so radius. However, for a large majority of voters, MBC radio is the only
source of information available to them. MBC radio has continued to give totally unlimited
access to the incumbent party. This has produced a lack of balance in the amount of time
given to news of the rallies, meetings, the manifestos, policies and personalities of the
contesting parties and independent candidates.

On MBC radio, very little time was given in the main news bulletins to parties other than the

72



NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES

ruling alliance of UDF/AFORD/NCD. Often during the campaign period, several days passed
without any mention in the main news bulletins of the campaigns of opposition candidates
or parties. Both MBC radio and TVM chose to restrict their extended coverage of election
rallies to those of the ruling alliance’s presidential candidate, Bingu wa Mutharika, almost

all of which were dominated by the head of state, outgoing President Bakili Muluzi. The
justification claimed for this monopoly of rally coverage is said to be the right of the head

of state to have all his or her activities covered live by the media.

The degree of the imbalance was so large that the Commonwealth Media Adviser to the
Malawi Electoral Commission (MEC) reported (from a detailed monitoring operation he had
been supervising for the Commission since the beginning of the year) that over 90 per cent
of all election coverage on MBC radio during the eight-week official campaign period had
been about and of positive benefit to the ruling alliance (UDF/AFORD/NCD). The figure for
TVM had been just over 80 per cent. In the final few days of campaigning, our observers saw
a small measure of improvement in TVM's balance, but this was too late to be any remedy for
the grossly undemocratic coverage throughout the official campaign period and before.

Of the private radio services, which are now having an impact and providing an alternative
voice for the voters, Capital Radio (FM 102.5) — which broadcasts news bulletins every half
hour — has provided the most balanced election coverage since the start of campaigning on
20 March.

The MEC Media Monitoring Unit noted that Capital Radio gave 24 per cent of its campaign
coverage to the UDF/AFORD/NCD coalition; 24 per cent to the Mgwirizano Coalition; 20

per cent to the National Democratic Alliance (NDA); 15 per cent to independent candidate
Justin Malewezi; 10 per cent to the Malawi Congress Party (MCP); and 7 per cent to others.

The Malawi Institute of Journalism (M1J) radio (FM 90.3) and Power 101 FM, while giving
substantial positive coverage to all the main parties, showed bias against the ruling
UDF/AFORD/NCD alliance and its presidential candidate by the much larger amount of
negative news broadcast about them compared with that given to opposition parties.

Television

TVM said it would work closely with the Electoral Commission and all the contesting political
parties to provide coverage in the run-up to the Presidential and Parliamentary elections.
However, 80 per cent of its election coverage was focused on the ruling alliance. TVM was
one of the signatories to the Malawi National Peace Commitment, an initiative of the
government-backed Forum for Dialogue and Peace that promoted dialogue, peace-building
and non-violent conflict resolution within Malawian society. One of the principles of Chapter
Six of the Commitment states that the media will commit itself: 'To provide all political
parties equitable access to our media houses'.

73



EYES OF DEMOCRACY

TVM said that there was a lack of equipment and resources to provide equitable coverage of
all political parties during the campaign period. They argued that election coverage required
additional resources such as transport, tapes, cameras and editing equipment, but that the
station had not received any additional budget or equipment to support them. TVM was also
unable to cover some political rallies as some parties had barred them from covering their
events.

Guidelines, monitoring and action

Both MBC radio and TVM television have ignored key elements in the media guidelines

and the requirements of the Parliamentary and Presidential Elections Act of 1993, the Local
Government Elections Act of 1996, and the Communications Act of 1998, which all call for
full, fair and balanced political coverage at all times in news and other broadcasts related

to campaigns of all registered candidates and parties during the campaign period. These
guidelines are intended to require that the media provide the public with civic education and
information about the electoral process and the rights of each citizen to cast his/her ballot.
Voter education is a crucial building block of democracy, and in this election, voter education
and balanced information were inadequate.

At the request of the Electoral Commission, a media adviser was provided by the
Commonwealth Secretariat for a series of visits from mid-2002 to May 2004. The adviser,
Tim Neale, helped the Commission, the political parties and the news organisations to redraft
the guidelines for media coverage of the elections. From January 2004 he was also tasked
with establishing and supervising a media monitoring operation to allow the Commission

to acquire detailed information about the relative balance being provided throughout the
campaign by radio, television and the press. In the run-up to the elections, the
Commonwealth Secretariat made clear that it was disturbed by the bias of the state media.

The Electoral Commission and the Malawi Communications Regulatory Authority (MVACRA)
failed to ensure that the media abided by the law by providing equal coverage to the political
parties and their candidates during the campaign. The ruling UDF/AFORD/NCD coalition
had a distinct advantage in the election campaign, with MBC radio and TVM at its disposal.
Almost all of the ruling party's campaign rallies were covered in the news and in extended
broadcasts often amounting to 20 hours per week. There was no distinction made between
coverage of the head of state in the performance of his duties and his campaign advocacy
for his UDF presidential candidate, Bingu wa Mutharika. There was a clear bias towards the
ruling party led by President Muluzi and his chosen successor. Over 90 per cent of election
coverage on MBC radio was given to the UDF/AFORD/NCD party.

The Electoral Commission acknowledged in a newspaper advertisement in the Weekend
Nation (15-16 May 2004) that ‘election coverage by MBC has been weighted in favour of

74



NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES

the current government. This is unacceptable and poses a threat to democracy'. The
Commission said it had ‘requested the balance be redressed’, but the pro-ruling party bias
continued until the eve of polling day. MBC radio and TVM had agreed in writing to abide
by the Electoral Commission’s media guidelines on electoral coverage, but failed to do so.

Party broadcasts

Recordings of party manifestos that the Electoral Commission had sent to MBC radio on

3 May for broadcast were not aired. This contravenes Part V Section 63 (2) and Part V
Section 63 (1) (b) of the Parliamentary and Presidential Elections Act (1993), which called for
neutrality and balance. MBC radio said some political party broadcasts could not be aired due
to the low quality of the programmes subcontracted to private production houses by the
MEC, which was 'the substandard nature of some of the recordings. MBC radio also cited ‘the
lack of commitment from some of the parties to record with MBC and the non-availability of
opposition politicians for interviews'. Despite the setbacks faced by MBC radio, its spokesman
said the station was determined to ‘send out reporters to all the districts for unofficial results
announcement’.

The print media

Several newspapers emerged during the pre-election period. While some ran strongly partisan
stories and comment, most avoided the worst excesses of personal abuse directed at
individual candidates.

The main permanent daily papers (The Nation and Daily Times) took, overall, a line against
the ruling alliance (UDF/AFORD/NCD). Nevertheless, they still gave substantial coverage to
the manifestos of all the main parties and coalitions. Readers of either paper would therefore,
over the period of the campaign, have had the chance to absorb the main thrust of all the
policies being proposed by all contenders.

So far as the weekly newspapers were concerned, The Chronicle, a weekly newspaper, was
strongly against the ruling alliance and favoured the opposition. The Enquirer featured
positive headlines and stories on the ruling UDF/AFORD/NCD coalition and negative stories
on the opposition, portraying them as being in disarray, lacking co-operation and unity, with
no manifestos and vision for the leadership of the country. The Saturday Post and Malawi
Standard are pro-ruling alliance newspapers. The Exclusive, a pro-ruling coalition paper which
emerged only early this year, was blatantly against the opposition, branding the candidates
as liars and incompetent to govern the country.

Voter education

Both MBC radio and TVM performed poorly in providing voter education. MBC radio

75




EYES OF DEMOCRACY

acknowledged that the station’s role included civic education and information. Its representa-
tives had met Electoral Commission officials in March 2003 to discuss voter education
programmes and this led to the establishment of an MBC radio task force on elections. But
MBC said it faced many constraints in producing programmes: it said that these included a
lack of transport and allowances from the Electoral Commission for MBC radio reporters.

We [the observer group] noted that the NGO Gender Coordination Network co-operated
with MBC radio to profile female parliamentary candidates in their campaign programmes.

TVM said it was not accredited as a civic education provider for the elections, but was open
to co-operation with accredited NGOs responsible for civic education. It had worked with the
National Democratic Institute and GTZ in running some political debates.

The print media did a better job in voter education compared to the electronic media. The
Nation, Daily Times and The Chronicle featured articles on the candidates, with editorial
comments and analysis of various political parties and the impact on the political landscape
of the country if respective parties or candidates were voted into power.

The Nation ran a seven-page supplement on several occasions produced by the NGO Gender
Coordination Network. This profiled female parliamentary candidates and highlighted the
Southern Africa Development Community (SADC) objective that 30 per cent of
parliamentarians in each member country should be female.

76




NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Commonwealth Observer Group report
Seychelles Election, 2006

Note: The 2006 Presidential Election was contested by Mr James Michel (Seychelles People’s
Progressive Party [SPPF]); Mr Wavel Ramkalawan (SNP),; and Mr Philippe Boullé (Independent).

Media

Seychelles does not have a large and diverse media industry; this is perpetuated by the
prohibitive cost of establishing and operating a private television or radio station. The
country is served mainly by the Seychelles Broadcasting Corporation (SBC), a state-owned
public broadcaster that runs one television channel and one radio station. In addition to
SBC, there is one daily newspaper, The Seychelles Nation, which is a government-owned
newspaper whose mandate is to report government news and business.

Three weekly party newspapers exist: The People (SPPF), Regar (SNP) and Seychelles Weekly
(DP). We heard that another newspaper, The Independent, resumed publication prior to the
elections. The team did not, however, meet with the editor.

Given that there is no independent media in Seychelles, the role of SBC as the public
broadcaster is of great importance. As a public broadcaster, the SBC should provide news
and information in an impartial and balanced fashion.

The team commends SBC and the Electoral Commissioner for facilitating an agreement with
the political parties which ensured all presidential candidates (and their parties) received
equal opportunity to use SBC (television and radio) for party political broadcasts and spots
(PPBs) to promote their agendas.

The team was able to see and hear some of the PPBs towards the end of the campaign, and
see some of the news coverage relating to the campaign. There were allegations by political
parties of unfair treatment in respect of coverage of their events and prejudicial portrayal of
their views.

77





